
‘Je moet ook goed voor je medewerkers zorgen.’
Ik heb altijd in kleinschalige initiatieven in de wijk gewerkt.
Karin werkt ruim 30 jaar in de zorg. Ze werkte voornamelijk met mensen met een verstandelijke beperking en niet-aangeboren hersenletsel. Altijd in kleinschalige initiatieven in de wijk. En altijd in groeiende organisaties waar ze nieuwe projecten opzette. ‘Hoe je kleinschalige, menselijke zorg biedt en tegelijkertijd voldoet aan de wet en regelgeving, dat zijn zaken waar ik me steeds mee heb beziggehouden.’ Karin leidt het Gastenhuis niet samen met haar partner. Ze woont er ook (nog) niet. Maar met haar ervaring en leidinggevende kwaliteiten bleek zij voor deze dubbele locatie simpelweg de beste match. ‘Ik heb Het Gastenhuis vanaf dag één gevolgd omdat ik het zo’n mooi initiatief vond, en had de directie al eerder laten weten dat ik hoopte ooit een bijdrage aan de formule te kunnen leveren. Het is geweldig dat dit nu werkelijkheid is geworden.’
In onze huizen wónen mensen.
Wat in haar ogen het allerbelangrijkst is om de visie van Het Gastenhuis in praktijk te brengen? ‘In onze huizen wónen mensen. Net als thuis. Dat betekent dat het leven er zo gewoon mogelijk moet zijn. Het vraagt erom dat we vooral ‘mens’ zijn in het contact met onze bewoners. Dat we ze niet anders benaderen dan dat we ieder ander zouden benaderen. En dat we net zo natuurlijk reageren. Dat is niet altijd even gemakkelijk. Leven in het moment, handelen naar wat iemand nú nodig heeft, vraagt om een zekere durf. Daarvoor moet je leren vertrouwen op je professionaliteit, intuïtie en gezonde verstand. Wie er nog wat moeite mee heeft om die vrijheid te nemen, wil ik daarin helpen groeien. Dat betekent dat ik goed naar mijn team moet luisteren en medewerkers kaders moet aanreiken waarbinnen ze zich veilig voelen om die vrijheid te pakken.’ Karin lacht: ‘ik kan pas goed voor onze bewoners zorgen, als ik ook goed voor mijn team zorg .’
In plaats van punten kun je komma’s zetten.
‘In dat kader is het ook belangrijk dat we ons er van bewust blijven dat we geen punten, maar komma’s zetten. Als je voor iemand zorgt, wil je graag het beste voor iemand. Maar dat ‘beste’ creëren we samen met de bewoners en hun familie. Er kan zoveel meer naast elkaar dan je denkt. Zie je als professional dat iemand nog prima zelfstandig kan eten, maar vindt een partner het fijn om te helpen? Laat dat dan lekker zo. Maak er letterlijk geen punt van. Er zit warmte en liefde achter. In zo’n gewoonte vindt iemand geborgenheid. Het is belangrijk dat we dat aanvoelen en daarin meebewegen. Wat voorop staat is dat we luisteren naar familie, met hen samenwerken en leren van hun ervaringen. En dat we eventuele dilemma’s open met elkaar bespreken. Dat komt de zorg voor iemand ontzettend ten goede.’
We willen Warmond nóg dementievriendelijker maken.
Hoe ze de toekomst voor zich ziet? ‘We willen graag een warme verbinding met de inwoners van Warmond. Dat ze niet meer die meneer met dementie zien, maar meneer Janssen die graag een praatje maakt over het weer.’ Ze is er van overtuigd dat dat gaat lukken. ‘Het mooie van Het Gastenhuis is dat we mensen met dementie de kans geven in hun vertrouwde omgeving te blijven wonen, met behoud van hun eigen netwerk. Daardoor kunnen we aansluiten bij wat er al is. Een mooiere manier om te verbinden is er niet.’ Lees meer over Het Gastenhuis Warmond op hetgastenhuis.nl/warmond