Kwaliteit &
We bieden u een fijne en veilige woonomgeving. We vinden het belangrijk dat de kwaliteit van onze zorg en begeleiding goed en consistent is. Daar kunt u op vertrouwen. Op deze pagina leest u hoe wij onze kwaliteit borgen en toetsen. Ook geven wij inzicht in de klanttevredenheid.
Onze visie op de woon- en zorgkwaliteit
Goede zorg staat of valt met de kwaliteit van medewerkers. Ondanks de krapte op de arbeidsmarkt weten we goede en gedreven mensen aan ons te binden. Mensen met passie voor hun vak, die bij ons willen werken omdat we de kwaliteit en zorg bieden waarin zij geloven. De cijfers van het medewerkertevredenheid onderzoek laten zien dat onze collega’s graag bij Het Gastenhuis werken.
Naast onze professionele zorgteams borgen we de kwaliteit door te voldoen aan alle wettelijke eisen. We zijn aangesloten bij Actiz, de brancheorganisatie voor de verpleeghuissector. We zijn ISO-gecertificeerd, werken met een kwaliteitsmanagementsysteem en hanteren onze eigen visie op de kwaliteit van wonen, zorg en dienstverlening. Jaarlijks geven we inzicht in de kwaliteitsprestaties, te lezen in onderstaande jaarverslagen.

Familieraad
Als bewoner en cliënt van Het Gastenhuis worden uw belangen behartigd door de familieraad van Het Gastenhuis. U bereikt de familieraad per e-mail op familieraad@hetgastenhuis.nl. Lees op deze pagina over de familieraad en wat zij voor u kunnen betekenen.
Klachtenregeling
Heeft u een klacht over onze dienstverlening? Op deze pagina leest u wat u kunt doen.
Cliëntvertrouwenspersoon
De Wet zorg en dwang garandeert dat iedere bewoner van Het Gastenhuis, of diens vertegenwoordiger, recht heeft op ondersteuning van een cliëntvertrouwenspersoon. De cliëntvertrouwenspersoon werkt onafhankelijk en heeft geen binding met Het Gastenhuis.
Duidelijk en transparant
De locaties van Het Gastenhuis worden geleid door een of twee locatiemanager(s) met een gedegen zorgachtergrond. Ze wonen in de dienstwoning van Het Gastenhuis of in de buurt van de locatie. De locatiemanagers zijn het eerste aanspreekpunt voor bewoners, familieleden en mantelzorgers. Neem contact met hen op als u een vraag heeft. De contactgegevens vind u op de locatiepagina van uw vestiging.
Vrij en comfortabel wonen
De locaties van Het Gastenhuis worden met zorg uitgezocht en gebouwd. De nieuwbouwhuizen realiseren we met de gerenommeerde Nederlandse ontwikkelaar Amvest, volgens de hoogste kwaliteitsnormen en met duurzame technologie en materialen. We bieden een goede klimaatbeheersing en binnen- en/of buitenzonwering. Uiteraard voldoen de huizen aan alle eisen op het gebied van brandpreventie.
De appartementen zijn modern en verzorgd. Door de lichteiken vloer, hoge plafonds en grote ramen zorgen we voor zoveel mogelijk daglicht. Iedere bewoner heeft een eigen, ruime badkamer en kitchenette in het appartement. De gezamenlijke huiskamers en open keuken zijn van alle gemakken voorzien. Alle locaties hebben een buitenterras en de meesten hebben een tuin.
Zorgleefplan
Als u in Het Gastenhuis komt wonen stellen we samen met u en uw wettelijk vertegenwoordiger een zorgleefplan op. In dit plan beschrijven we welke zorg en begeleiding u wenst. In uw klantdossier houden we bij wat we doen om dit plan te realiseren. U kunt uw wettelijk vertegenwoordiger, arts en/of specialist toegang geven tot dit klantdossier. Zij kunnen dan persoonlijke adviezen toevoegen. Ieder half jaar bespreken we het zorgleefplan met u, zodat we gewenste aanpassingen kunnen doorvoeren.
Klanttevredenheid
Elk half jaar nodigen we u en uw wettelijk vertegenwoordiger uit voor een familiebijeenkomst. Tijdens deze bijeenkomst bespreken we hoe u onze zorg en begeleiding ervaart. Daarnaast onderzoekt een onafhankelijk onderzoeksbureau ieder jaar de klanttevredenheid onder de bewoners. Tot op heden hebben wij hierop zeer hoge scores gehaald (2024: klanttevredenheid 9). Als klant wordt u hiervoor per e-mail uitgenodigd.
Op ZorgkaartNederland leest u hoe andere bewoners en hun familie onze zorg en begeleiding ervaren. U vindt daar beoordelingen van meer dan 300 klanten. Gemiddeld scoren we een 9,2. In 2020 en 2021 riep ZorgkaartNederland ons uit in de Top-10 van best gewaardeerde ‘verpleeghuizen’. Bent u klant? Dan nodigen we u van harte uit om uw ervaring te delen.
Kwaliteitstoetsing
Om de kwaliteit van onze zorg steeds op peil te houden werken we met ons eigen kwaliteitsmanagementsysteem. Daarnaast voeren we jaarlijks interne en externe audits uit. Ondersteunend aan deze werkwijze is het ISO 9001:2015 kwaliteitscertificeringssysteem.
Inspectie
De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd inspecteert periodiek of we voldoen aan de eisen volgens het wettelijk kader.