12 september 2018geplaatst door Peter Hulsen & Petra Luttekes

Onlangs hebben wij helaas vernomen dat de oplevering van Het Gastenhuis Warmond wordt vertraagd. Concreet betekent dit dat wij onze eerste bewoners niet al in januari kunnen ontvangen, zoals wij tot nu toe altijd gecommuniceerd hebben, maar dat dit pas eind februari mogelijk is.

De belangrijkste reden voor de vertraging is de overspannen bouwmarkt. Aannemer en onderaannemer hebben te kampen met personeelstekorten. Er zijn simpelweg te weinig goede vakmensen beschikbaar. Daarnaast hebben de bouwers te maken met de renovatie van een oud gebouw, waarbij zich altijd tegenslagen kunnen aandienen.

Onze keukentafel

Ondanks de vertraging gaan de voorbereidingen natuurlijk gewoon door. Want ook februari is al heel dichtbij. Bijna elke dag staat er wel wat in de agenda in aanloop naar de opening. Onze keukentafel is daarbij de plek waar alles gebeurt. Daar houden we de gesprekken met sollicitanten, beantwoorden we emails achter de laptop en bellen we met belangstellenden. Ook praten we met onze kinderen over de voortgang in Het Gastenhuis en wat er staat te gebeuren. We betrekken ze erbij op de momenten dat ze daar open voor staan. Zo is Anouk nu bezig met een “honden- en kattenprotocol”, om te bevorderen dat ook de huisdieren straks op een goede manier kunnen inhuizen.

De samenstelling van onze teams

Het Gastenhuis kan niet openen zonder medewerkers die zorg en aandacht kunnen bieden aan onze bewoners. Het doet ons goed dat we de afgelopen weken een groot aantal mensen hebben ontmoet die samen met ons van het Gastenhuis een warme en veilige woonomgeving willen maken. We voerden mooie en leuke gesprekken met zeer verschillende mensen. Zo praatten we, naast mensen met jarenlange ervaring in de reguliere zorg, met mensen met een achtergrond in de assurantiën, met een studie in de kunstgeschiedenis of met ervaring in chique restaurants. Allemaal willen ze met ons bouwen aan een huis waar fijn wonen voorop staat, en zorg en ondersteuning dat mogelijk maken. Daar zijn we heel blij mee.

Nieuwe vaardigheden

Op 5 september heeft Peter de cursus voor Beheerder Brandmeld- en Ontruimingsalarminstallatie met goed gevolg afgelegd. Ook het beheer van die installatie valt onder de taken van het zorgechtpaar. Het is goed te weten dat we onnodige risico’s op brandletsel met een technisch vernuftig systeem zo goed mogelijk kunnen uitbannen.

Petra heeft zich verdiept in een heel ander terrein. Zij heeft een jaaropleiding voor rouwbegeleiding achter de rug en is nu officieel rouw- en verliesbegeleider. Op het moment dat een diagnose dementie is afgegeven, treedt het proces van rouw al in. Dat gebeurt zowel bij de persoon bij wie de diagnose is gesteld, als bij diens omgeving. Als zorgechtpaar zullen we ons inzetten om dat proces goed te kunnen ondersteunen.

Klantaanmeldingen

Ondertussen stromen de klantaanmeldingen binnen. Er zijn al meer dan 50 belangstellenden die voor hun vader, moeder of partner een woonplek zoeken, omdat thuis wonen steeds moeizamer wordt. We zijn erg blij met deze grote belangstelling. De informatiebijeenkomst die wij op 18 september hadden ingepland is al overvol. Daarom hebben wij een tweede bijeenkomst gepland op 1 oktober waarin we onder meer uitleggen wat wonen in Het Gastenhuis inhoudt en hoe mensen bij ons kunnen komen wonen. Ondertussen hebben we al met een aantal families en potentiële bewoners kennis kunnen maken. Zo werken we stap voor stap toe naar een huis waar we straks vol vertrouwen 38 bewoners mogen verwelkomen en dat een warme woonomgeving biedt.

Wilt u de bijeenkomst op 1 oktober bijwonen? Dan kunt u zich hier aanmelden.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *