Klachtenregeling en cliëntvertrouwenspersoon

Heeft u een klacht over onze dienstverlening? Hier leest u wat u kunt doen.

Wij vragen u uw klacht in eerste instantie kenbaar te maken bij de desbetreffende medewerker of het (echt)paar dat uw Gastenhuis leidt. Komt u er niet uit? Neem dan contact op met onze directie, bereikbaar via ons hoofdkantoor op 020-303 95 07 of info@hetgastenhuis.nl. Samen met u zoeken we dan naar een oplossing. In principe probeert onze directie u binnen 2 dagen te woord te staan en uiterlijk binnen 5 werkdagen.

U kunt uw klacht ook voorleggen aan het Klachtenportaal Zorg. Dit onafhankelijke instituut verzorgt op ons verzoek een onafhankelijke klachtenregeling. Zij levert ervaren en onafhankelijke klachtenfunctionarissen / cliëntvertrouwenspersonen en een erkende geschillencommissie voor kleinschalige zorgvoorzieningen, conform de wettelijke eisen.

Het indienen van een klacht is daar mogelijk zonder melding aan de directe zorgverlener/begeleider/manager. In overleg met u dient de klachtenfunctionaris uw klacht, al dan niet anoniem, schriftelijk bij ons in. Wij moeten ons dan inzetten om binnen 6 weken een oplossing te bieden voor uw klacht. In bepaalde gevallen mag deze termijn worden verlengd. U leest de ins en outs op de website van Klachtenportaal Zorg. De klachtenfunctionaris kan bemiddelen en desgewenst gesprekken met ons voor u begeleiden. Het doel van de bemiddeling is om gezamenlijk tot een oplossing te komen. Bent u klant bij ons? Dan vindt u de klachtenregeling ook terug in de klantinformatiebundel die u van ons hebt ontvangen.

Cliëntenvertrouwenspersoon en de Wet zorg en dwang

Het Gastenhuis levert in principe uitsluitend vrijwillige zorg. In sommige situaties, bijvoorbeeld omdat de veiligheid van de bewoner in het geding is, kan onvrijwillige zorg worden ingezet. De Wet zorg en dwang stelt daarvoor belangrijke kaders en garandeert o.a. dat iedere bewoner van Het Gastenhuis, of diens vertegenwoordiger, recht heeft op ondersteuning van een cliëntenvertrouwenspersoon.

Onvrijwillige zorg of opname heeft vaak impact op de persoonlijke vrijheid. De cliëntenvertrouwenspersoon kan hierin ondersteunen door vragen te beantwoorden en advies te geven. Deze persoon biedt ook hulp bij problemen rondom het verblijf in Het Gastenhuis, en kan ondersteunen bij het doorlopen van de klachtenprocedure.

Daarnaast houdt de cliëntenvertrouwenspersoon toezicht op de rechten van cliënten. Eventuele zorgen of signalen worden eerst met ons gedeeld. Als we hierop niet of onvoldoende reageren, kan de cliëntenvertrouwenspersoon dit doorgeven aan de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). 

Onafhankelijke en vertrouwelijke ondersteuning

De cliëntenvertrouwenspersoon werkt onafhankelijk en heeft geen binding met Het Gastenhuis. De ondersteuning is altijd vertrouwelijk en de cliëntenvertrouwenspersoon deelt informatie alleen met anderen als u daar expliciet toestemming voor geeft.

Contact met de cliëntenvertrouwenspersoon

Wilt u contact opnemen met de cliëntenvertrouwenspersoon? U kunt direct contact opnemen met de vertrouwenspersoon van uw locatie. Zie de bijlage voor de contactgegevens van de cliëntenvertrouwenspersoon van uw Gastenhuis