‘Alle aandacht gaat naar onze bewoners’
Monica Soeters en Patricia Adriaanse staan oog in oog met hun Maastrichtse Gastenhuis, met 41 appartementen waarvan enkele voor (echt)paren. ‘De rust in huis, de liefde voor de bewoners en verbinding maken met hen. Dat staat voor ons op nummer één.’
Gastenhuis Maastricht wordt een dubbele locatie. De twee huizen, gelegen in woonwijk de Groene Loper, bieden elk plek aan 22 bewoners, waarvan twee (echt)paren en ze krijgen elk een eigen zorgteam van circa 25 medewerkers. Monica Soeters woont op slechts twee kilometer afstand van haar Gastenhuis waar ze samen met Patricia vanaf medio februari 2024 leiding aan zal geven. “Hiervoor heb ik lang in het ziekenhuis gewerkt als medisch specialistisch analist en tot voor kort als unitmanager in een zorgcentrum voor mensen met dementie. Omdat ik zo dichtbij woon volgde ik de bouw op de voet en werd ik steeds nieuwsgieriger. Uiteindelijk heb ik de brochure opgevraagd omdat ik zo geïnteresseerd was in de visie van het Gastenhuis. Die bleek precies aan te sluiten op hoe ik de ouderenzorg graag zie. Er volgde een aantal gesprekken en zo kwam ik aan boord.” Patricia vult aan: “Ik was hier toen al aangenomen als zorgpionier. Het fijne is dat het meteen klikte tussen Monica en mij, wij staan er precies hetzelfde in. Het wordt dan ook echt ons huis. De visie, de vrijheid die de bewoners hebben, het open deurenbeleid, de wijze van zorgbieden, dat is onze gemeenschappelijke visie.”
Bezieling
Ook Patricia, die in Kerkrade woont, heeft een flinke carrière in de zorg op haar conto. Na 20 jaar in de gehandicaptenzorg, maakte ze in 2008 een overstap naar de ouderzorg. Ze vertelt: “Hiervoor was ik manager bij twee huizen voor mensen met dementie en somatische klachten. Gedurende mijn zorgloopbaan heb ik toch ook gezien hoe ik het niet meer wil. Ik ben ervan overtuigd dat ouderzorg anders kan én anders moet. Het Gastenhuis onderscheidt zich ten opzichte van andere organisaties, dat is voor mij de reden dat ik heb gesolliciteerd. Monica en ik willen de visie vertalen naar de praktijk. Dus niet alleen in woorden, maar vooral in daden. Zo zullen wij vanaf oktober de nieuwe medewerkers selecteren op bezieling en passie voor hun werk, mensen die hun werk doen uit liefde voor de medemens. We hebben al veel aanmeldingen gekregen, samen doen wij straks de selectieprocedure en samen voeren wij de gesprekken. We weten goed wat we willen neerzetten en daar zoeken we de juiste collega’s voor.
Eigen regie
Monica knikt bevestigend: “Het gaat om de manier waarop je deze kwetsbare ouderen zorg biedt. Daarnaast vinden we het belangrijk dat we één team zijn, de neuzen moeten dezelfde kant op staan. Een platte organisatie met onderlinge gelijkwaardigheid. Wij zijn geen managers die vanuit kantoor bevelen geven aan een team. Laat ons juist maar lekker meehelpen.” Patricia vult aan: “Wat vindt een bewoner nou belangrijk? Dat moet leidend zijn. Wij bepalen niet hoe laat iemand gaat slapen of wil opstaan, wie zijn wij om dat voor een ander te vinden? Mensen houden bij het Gastenhuis de eigen regie en maken hun eigen keuzes.” “Monica gaat verder. “Wij weten wat we wel en niet willen voor onze locatie en dat is goed. Ieder Gastenhuis wordt immers op een eigen manier geleid, geen locatie en geen manager is hetzelfde. Dat is waarom we allebei gekozen hebben voor dit mooie concept. In grote organisaties struikel je vaak over de regels en al dat papiergedoe gaat vaak ten koste van je netto tijd voor de bewoners. Dat willen we simpelweg niet. Alle aandacht moet juist naar deze kwetsbare groep bewoners gaan. Daarom is het ook zo belangrijk dat ook de buurt rondom het Gastenhuis weet wie wij zijn en wie er bij ons wonen. Dat ze ons kunnen bellen als iemand bijvoorbeeld verdwaald is. Wij willen kunnen overleggen met de familie en duidelijke afspraken met ze maken. Mensen met dementie kunnen bijvoorbeeld een route bewandelen. Sommige toekomstige bewoners hebben een zoon of dochter in de buurt wonen. Hoe fijn is het dat ze dan naar die kinderen toe kunnen lopen? Wij lopen dan een paar keer de route met ze om ze er vertrouwd mee te maken.”
Vers gekookt
Patricia vervolgt: “Wij weten allemaal dat als je bewoners hun leven laat leiden en ze ondersteunt waar nodig, dat ze dan een veel mooiere kwaliteit van leven hebben. En dat ze misschien wel dagelijks geluksmomentjes kunnen beleven. Dat gun je toch iedereen toch? Ze blijven zo bovendien langer mobiel en daar doen we het uiteindelijk allemaal voor. Wat verder zo mooi is aan het Gastenhuis is dat er een kok in dienst is die gezond kookt met verse en lokale producten. Dat je in de keuken met bewoners aan de slag kunt gaan met de kok, vinden sommige bewoners heerlijk. Beiden vinden wij het belangrijk om de bewoners goed te kennen. Kijk, binnen dit concept kunnen wij maatwerk leveren als zorgprofessionals, dat is zo fijn aan het Gastenhuis. Wat is zijn of haar manier van doen, wil de bewoner veel naar buiten om te wandelen of is hij of zij juist liever binnen? Wil een bewoner graag blijven zwemmen omdat hij of zij dat altijd al deed? Dan zullen wij er alles aan doen om dit mogelijk te maken.”
Deel dit interview
Blijf op de hoogte
Schrijf je in voor onze halfjaarlijkse nieuwsbrief
Tarieven
Wat kost wonen bij een Gastenhuis? En hoe vraag je vergoeding aan vanuit de Wet langdurige zorg?
Vacatures
Deel jij onze visie op dementiezorg? Wij zijn doorlopend op zoek naar zorgtalent op alle niveaus.